اخبار, اخبار انرژی خورشیدی

نانوکامپوزیت‎های ضدخوردگی در بهبود دوام سلول‎های خورشیدی

به تازگی نانوکامپوزیت‎های پلیمری جدیدی توسط دانشمندان پیشنهاد شده است که می‎توانند دوام سلول‎های خورشیدی را بهبود بخشند و روند بکارگیری این فناوری را تسهیل کنند.

اخیرا آزمایشگاه نانوکامپوزیت‎های پلیمری در دانشگاه A&M تگزاس، به سرپرستی دکتر Jaime Grunlan همکاری مشترکی را با محققین آزمایشگاه ملی ساندیا آغاز کرده تا بتوانند پدیده خوردگی و قوس‎های الکتریکی را در سلول‎های خورشیدی کاهش دهند و یا حذف نمایند. سلول‎های فوتولتائیک برای تبدیل نور خورشید به برق و جریان الکتریسته به کار می‎روند و خوردگی در این سلول‎ها می‎تواند به اتصالات آسیب برساند، توانایی تولید برق را کم و یا به طورکامل نابود کند.

 

هدف خاص تحقیقات Grunlan با آزمایشگاه ساندیا برای جلوگیری از ایجاد قوس‎های الکتریکی است که باعث تخلیه الکتریکی می‎شود و می‎تواند بر اثر خوردگی‎های اتصالات الکتریکی ایجاد شود. آزمایش‎های اولیه نشان می‎دهد پوشش‎های نانوکامپوزیتی نازکی که بر پایه رس و در دانشگاه A&M تگزاس توسعه داده شده‎اند قابلیت دارند به عنوان لایه‎های ضدخوردگی درون سلول‎های خورشیدی برای بهبود دوام و یا طول عمر این سلول‎ها مفید واقع شوند. پوشش‎های موجود در گروه تحقیقاتی Grunlan به عنوان موانعی برای رطوبت و گازهای خورنده ارزیابی می‎شوند. تست‎های این همکاری مشترک در آزمایشگاه ساندیا به عنوان بخشی از کنسرسیوم آزمایشگاه ملی DuraMat انجام خواهد شد. آنها به دنبال استفاده از مزایای نانوکامپویت‎های پلیمری در صنعت فوتولتائیک هستند.

دکتر Grunlan می‎گوید: دیدن این که چه طور تحقیقات طولانی مدت ما در زمینه ایجاد مانع برای ورود گاز و ساخت پوشش‎های مقاوم در برابر تابش می‎تواند برای بهبود کارایی و طول عمر سلول‎های خورشیدی مورد استفاده قرار گیرد، بسیار هیجان انگیز است. ما برآنیم با استفاده از مواد ارزان قیمت و بی‎خطر برای محیط‎زیست مشکلات پیچیده‎ای را حل کنیم. این موضوع منجر به ایجاد ارزش افزوده برای ما خواهد شد.

 

در پس انتشار این خبر، Erik Spoerke از دپارتمان الکترونیک، اپتیک و نانومواد ساندیا، توسعه فناوری فیلم‎های نانوکامپوزیتی ضدخوردگی را با یکدیگر مقایسه کرد و ابراز داشت: “برخی از این فیلم‎ها می‎توانند صد برابر نازک‎تر از یک تار موی انسان باشند.”

او همچنین اشاره کرد: “ساخت پوشش‎های نانوکامپوزیتی مذکور در این ساختارها به شیوه‎ای کاملا مناسب پیش‎بینی شده تا شما بتوانید ضمن آنکه از مواد ارزان قیمت استفاده می‎کنید، از مزایای مورد نظر را نیز بهره‎مند شوید.”

هدف کلی این پژوهش کاهش هزینه‎های طولانی مدت پنل‎های خورشیدی و فناوری‎های نوین در سلول‎های خورشیدی است. نانوکامپوزیت‎های پلیمری مورد نظر قادر به کاهش سرعت خوردگی در پنل‎های خورشیدی با استفاده از مواد ارزان قیمت مانند رس‎ها هستند به طوری که زمان کارآمدی این سلول‎ها طولانی‎تر شده و این موضوع به تسهیل بکارگیری فناوری خورشیدی کمک خواهد کرد.

 

منبع : https://phys.org/news/2017-02-corrosion-solar-panels.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *